تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

تمام فایل های موجود در این فروشگاه تست شده و در بهترین کیفیت در اختیار کاربران قرار میگیرد. اگر دنبال فایل خاصی هستید کافی است نام آن را در قسمت جستجو فروشگاه تایپ کنید. در صورت نیاز به داده های GIS&RS می توانید با ما مکاتبه بفرمایید.


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 127
  • بازدید دیروز : 615
  • بازدید کل : 1098249

سنجش از دور


سنجش از دور


– انواع تصحيحات هندسي تصاوير :

تصحیحات مشخص و دقيق هندسي ، با كد گذاري مشخص جغرافيايي كه در اصطلاح سنجش از دور ، ژئوكد گفته مي شوند . براي توليد اينگونه اطلاعات ، باقيمانده خطاهايي كه در تصحيح استاندارد جبران نشده اند ، تصحيح مي شوند و تصاوير ماهواره اي حاصل ، با يكي از سيستم هاي معمول توليد نقشه ، نظير سيستم مختصات جغرافيايي يا سيستم متريكUTM انطباق داده مي شوند . براي انجام اين نوع تصحيح هندسي ، مي توان از روشهاي زير استفاده كرد :

1. استفاده از دستگاه GPS كه در آن انتخاب نقاط كنترل زمين با مختصات جغرافيايي دقيق و سپس انطباق و تصحيح تصاوير ماهواره اي با نقاط كنترل مورد نظر صورت مي گيرد .

2. روش ساده تر ، استفاده از نقشه و تصوير است كه بر روي آنها نقاط كنترل انتخاب مي شود وبا مشخص كردن نقاط مشابه بر روي تصاوير ماهواره اي و اجراي برنامه هاي خاص ، سيستم مختصات تصوير مورد نظر با نقشه يا تصوير تصحيح شده مطابقت مي يابد . استفاده از تصوير يعني تصويري از منطقه كه داراي مختصات طول و عرض جغرافيايي مي باشد . مختصات نقشه نيز از روي نقشه مانند نقشه توپوگرافي قرائت مي شود و سپس عمل تطابق بوسيله يكي از ...

 

سيستمها صورت مي گيرد .

روشهاي تطابق هندسي :

- روشهاي پارامتري : در اين روش به كمك پارامترهاي مداري ، تصحيح هندسي صورت مي گيرد . از مزاياي اين روش بالا بودن سرعت كار و از معايب آن ، پايين بودن دقت آن نسبت به ديگر روشهاست .

- روشهاي غير پارامتري : اين روش به دو صورت همبستگي و نقاط كنترل زميني مي تواند اجرا شود كه روش اخير متداولترين تطابق هندسي مي باشد .

3. تصحيح هندسي تصاوير با استفاده از امكانات كامپيوتري :

به منظور تصحيح هندسي يك تصوير ، با استفاده از امكانات كامپيوتري بايد مراحل زير را انجام داد:

تغيير سيستم مختصات پيكسل هاي تصوير :

در اين مرحله با انتخاب نقاط كنترل زميني بر روي نقشه و مشابه آنها روي تصوير و انجام محاسبات مربوطه ، مختصات هر يك از پيكسل هاي تصوير خام ، نسبت به نقاط كنترل انتخابي روي نقشه و سيستم مختصات نقشه ، تغيير مي كند و يك فضاي هندسي جديد ، منطبق با سيستم مختصات نقشه به نام ماتريكس تصحيح شده ، ايجاد مي شود . طريقه عمل در اين مرحله كه اساس آن بر انتخاب نقاط كنترل زميني بر روي نقشه و نقاط مشابه بر روي تصوير است ، بدین صورت است كه پس از انتخاب نقاط كنترل زميني به تعداد كافي و با توزيع مناسب در محدوه نقشه و تصوير ( تقاطع جاده ها و محل انشعاب رودخانه هاي فرعي و اصلي و موارد مشخص ) از روابط رياضي چند جمله اي با درجات مختلف ، به منظور ايجاد مدل تغيير مختصات پيكسل ها استفاده مي شود . براي استفاده از معادلات با درجات مختلف ، يك يا حداقل نقاط كنترل مورد نياز است كه به عنوان مثال براي استفاده از معادلات درجه يك ، حداقل 3 نقطه كنترل مورد نياز است تا محاسبات لازم بر آن اساس انجام می شود . معاد لات درجه 1 و2 به صورت زير است :

نمونه گيري مجدد :

در اين مرحله با بهره گيري از روش هاي تغيير ارزش پيكسلها ، درجات روشنايي DN هر يك از پيكسلهاي ماتريكس جديد تعيين مي شود كه اصطلاحاً تعيين درجات روشنايي ناميده مي شود . تعيين درجات روشنايي پيكسلهاي تصوير جديد (تطابق يافته ) از تصوير قديم به دو روش صورت مي گيرد :

الف : روش رو به جلو ؛ موقعيت هر پيكسل از تصوير اوليه در تصوير جديد ايجاد شده و درجه روشنايي به آن داده مي شود .

ب: روش رو به عقب ؛ بطور سيستماتيك موقعيت يكايك پيكسلهاي تصوير جديد در تصوير قديم تعيين شده و درجه روشنايي مربوطه اخذ مي شود . حسن اين روش در آن است كه هيچ پيكسلي در داخل تصوير جديد خالي نمي ماند . روشهاي مكاني تغيير ارزش پيكسلها ( تغيير درجات روشنايي ) عبارتند از :

1- روش استفاده از نزديكترين همسايه :

براي محاسبه ارزش طيفي هر پيكسل از تصوير جديد ، با مقايسه موقعيت مكان چهار پيكسل مجاور آن در تصوير اوليه ، فاصله مرکز پيكسلهاي مورد نظر از پيكسلهاي جديد محاسبه شده و ارزش طيفي پيكسلي كه به پيكسل مورد تغيير نزديكتر است ( نزديكترين همسايه ) ، به آن تعلق مي گيرد . از محاسن اين روش آن است كه DN جديد ايجاد نمي شود .

2- روش ميان يابي خطي :

در اين روش ، ميانگين وزني ارزشهاي طيفي چهار پيكسل مجاور يك پيكسل خاص ، با اختصاص وزن بيشتر به پيكسل كه مركز آن به پيكسل مورد نظر نزديكتر است ، محاسبه و بعنوان ارزش جديد براي آن پيكسل در نظر گرفته مي شود .

3- روش پيچش مكعبي :

در اين روش ، ارزش جديد هر پيكسل مانند روش ميان يابي خطي محاسبه مي شود ، با اين تفاوت كه 16 پيكسل اطراف پيكسل مورد نظر ، براي محاسبه ميانگين ارزشها استفاده مي شود . البته اجراي اين روش مستلزم صرف زمان بيشتري است .

انتخاب درجات مختلف بستگي به كيفيت هندسي تصوير مورد استفاده و تعداد نقاط كنترل زميني دارد . كيفيت تصاوير ماهواره اي جديد در مجموع به گونه اي است كه در اكثر موارد معادلات درجه اول و دوم ، دقت كافي را عايد مي سازد . به هنگام استفاده از معادلات درجه بالا ، تغييرات فاحشي در مناطق فاقد نقاط کنترل بر روي تصوير جديد پديد مي آيد . به عنوان مثال براي نواحي داراي پستي و بلندي كمتر ، استفاده از معادله درجه يك مناسب تر است.

جهت بررسي دقت نقاط كنترل زميني انتخاب شده بر روي تصوير يا نقشه ، براي نقاط انتخابي ، خطاي جذر ميانگين مربعات RMSE محاسبه مي شود :

در اين روش X1و Y1 شماره سطر و ستون نقطه كنترل در تصوير تصحيح نشده بر حسب پيكسلي است كه نقطه كنترل در آن قرار دارد و Xو Y شماره سطر و ستون همان نقطه كنترل زميني در ماتريكس تصحيح شده مي باشند . در حقيقت RMSE ميزان خطاي مكاني نقاطي از تصوير جديد را نسبت به محل واقعي آن بر روي نقشه يا تصوير مبنا نشان مي دهد . مقدار قابل قبول براي RMSE كل در عمل تطابق هندسي ، برابر با1 ± جزء تصويري مي باشد.

سيستم تعيين موقعيت جهاني GPS

1. آشنايي با سيستم تعيين موقعيت جهاني :

GPS يك سيستم تعيين مختصات و ناوبري با استفاده از زمان و فاصله است كه توسط وزارت دفاع آمريكا تهيه و در حال تكوين است اين سيستم از سه بخش تشكيل شده است ؛

الف ؛ ماهواره ها : كه از 21 ماهواره بلوك 2 و 3 ماهواره يدكي در مدار تشكيل شده است

ب؛ كنترل كننده سيستم : اين بخش از 5 ايستگاه تشكيل شده است كه وظايفي مانند كنترل و تعيين وضعيت ماهواره ،

كنترل سرعت ماهواره و ارسال پيامهاي ناوبري ماهواره ها را بر عهده دارند .

ج؛ استفاده كنندگان از سيستم : ابتدا امريكا و متحدان پيمان ناتو جهت مقاصد نظامي از اين سيستم استفاده مي كردند ، ولي در حال حاضر استفاده از آن براي عموم آزاد است . در اين سيستم ، هر ماهواره براي مخابره پيامهاي ناوبري از دو موج L1 (MHZ42/1575) و L2 (MHZ6/1227 ) استفاده مي كند . بخش كنترل كننده در اين سيستم داراي 5 ايستگاه كنترل زميني است كه بطور منظم در سراسر كره زمين پراكنده اند . تا كنون سه نسل از ماهواره هاي GPS تحت عنوان ماهواره هاي بلوك 1 و 2 و 3 طرح ريزي شده اند ، تعداد ماهواره هاي بلوك1 يازده ، بلوك2 سي و سه و ماهواره هاي بلوك 3 در حال طراحي مي باشند . از جمله وظايف ماهواره ها در اين سيستم ، دريافت و ذخيره اطلاعات مخابره شده از بخش كنترل كننده ، انجام پردازش هاي محدود بر روي اطلاعات دريافت شده ، حفظ زمان دقيق ، مخابره اطلاعات به استفاده كنندگان سيستم و توانايي جابجايي در مدار مي باشد .

2. اصول تعيين موقعيت GPS

بدین صورت است که ماهواره های GPS امواجی را به سمت زمین مخابره می کنند که این امواج حاوی زمان دقیق ارسال امواج Ts و موقعیت ماهواره در آن لحظه هستند . گیرنده GPS نیز دارای ساعت دقیقی بوده و می تواند زمان دریافت امواج را بدقت تعیین کند ، این ساعت همزمان با ساعت ماهواره است . با در اختیار داشتن مدت زمان طی شده برای رسیدن امواج از ماهواره تا گیرنده ( ts-tr ) و سرعت سیر امواج الکترومغناطیسی (c) که تقریباً همان سرعت نور است ، می توان فاصله ماهواره تا گیرنده را بدست آورد . ] .c(ts-tr)=P [. از طرفی P را بر حسب مختصات ماهواره و گیرنده می توان بصورت زیر نوشت :

 

در معادله فوق ، مختصات ماهواره از کمیتهای معلوم می باشند و جزء اطلاعاتی هستند که ماهواره ارسال می کند. بنابراین تنها مجهولات معادله ، مختصات گیرنده اند . لذا اگر گیرنده بتواند در یک لحظه فاصله خود را تا سه ماهواره را اندازه بگیرد از حل دستگاه سه معادله سه مجهولی حاصل ، مختصات گیرنده بدست می آید . در عمل برای آنکه مختصات واقعی نقاط ( بدون خطا ) را بصورت سه بعدی داشته باشیم ، حداقل به چهار ماهواره نیاز خواهد بود .

کاربردهای GPS :

- کاربرد های زمینی : شامل نقشه برداری ، کنترل حرکات تکتونیک ، نشستهای موضعی زمین و استفاده های شهری .

- کاربرد های دریایی : ناوبری ، هیدرو گرافی ، تعیین موقعیت سکوهای نفت ، مین یابی در دریا و تعیین جزیره های مرجانی.

- کاربرد های هوایی : فتو گرامتری ، کنترل حمل و نقل هوایی ، کنترل ماهواره های سنجش از دور .

 

بارز سازی یا آشکار سازی تصاویر Image Enhancement

بارز سازی یا روشن سازی تصویر ، عبارتست از اصلاح ارزش داده های تصویر به منظور نمایان کردن اطلاعات داخل تصویر می باشد . در این مرحله ، اطلاعات بررسی شده و آماده شده در مرحله قبل ، بمنظور واضح سازی تصویر و مشخص نمودن بهتر پدیده های مورد نظر ، با روشهای مختلف ، مورد پردازش قرار می گیرند . با توجه به هدف مطالعه و تحقیق ، روشهای بارزسازی تصویر نیز می تواند متفاوت باشد . روشهای رایج بارزسازی تصویر که عموماً مورد استفاده قرار می گیرند شامل ؛ افزایش کنتراست تصاویر ، تفریق باند از باند ، تقسیم باند به باند ، استفاده از فیلتر ، تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی و ایجاد تصاویر رنگی می باشد .

پائول . ام . ماتر در کتاب پردازش کامپیوتری تصاویر سنجش از دوری ، تکنیک های بارزسازی تصاویر را بصورت زیر تقسیم بندی کرده که شامل :

1- افزایش( بهبود) کنتراست :

- بسط کنترل خطی Liner Contrast Stretch

- برابر یا متعادل کردن هیستوگرامHistogram Equation

- بسط گوس ( نرمال )Gaussian Stretch

2- بهبود یا ترکیب رنگی کاذب Pseudo color Enhancement

- برش دهنده انبوهی Density Slicing

- تبدیل رنگی کاذب Pseudo color Transform

- تغییر رنگی مختص کاربر User – Specified Color transforms

3- تغییرات تصویر Image Transforms :

- عملیات محاسباتی

- تغییر تصاویر بر اساس روشهای تجربیEmpirically based image Transforms

- تجزیه مؤلفه های اصلی

- تجزیه مشخص مضاعف ( چند تایی )Multiple Discriminate Analysis

- تبدیل شدن و اشباع تصویرHue, saturation & Intensity Transform

- تبدیل فوریرFourier transforms

4- تکنیک های فیلتر گذاری :

- فیلتر های پایین گذر ( فیلتر میانگین لغزان Moving Average filter - میانه و فیلترهای موافق (Adaptive filter

- فیلترهای بالا گذر ( روش کاهش تصویر ، روش های اشتقاقی )

- جستجوی لبه

- فیلتر های غالب فراوانی

 

روشهای رایج بارزسازی تصویر عبارتند از :

1- افزایش کنتراست تصاویر

بمنظور افزایش تفاوت موجود بین درجات روشنایی پیکسل ها به منظور روشنایی و تفکیک بهتر پدیده ها بصورت بصری ، عملیات خاصی صورت می گیرد که بطور کلی تحت عنوان افزایش کنتراست تصاویر عنوان می شوند . عملیاتی که برای افزایش کنتراست تصاویر اجرا می شوند ، در حقیقت باعث تغییر ارزش اطلاعاتی پیکسلها شده ، قدرت تفسیر بصری را افزایش می دهند و از این رو از یک تصویر جدید می توان اطلاعات بیشتری را استخراج نمود . این تغییرات بر روی ارزش پیکسلها به دو صورت دیده می شود ؛

- تغییرات نقطه ای ؛ ارزش طیفی هر پیکسل بطور مستقل و بدون توجه به ارزش سایر پیکسل ها تغییر می کند ، افزایش کنتراست معمولاً یک تغییر نقطه ای است .

- تغییرات منطقه ای ؛ در این روش ارزش طیفی هر پیکسل در ارتباط با ارزش پیکسل های اطراف آن تغییر می یابد و تصویری جدید و متفاوت با تصویر اولیه و با قابلیت بیشتر برای تفسیر حاصل می گردد .

 

2- استفاده از فیلتر

یکی از امکاناتی که هنگام تفسیر رقومی اطلاعات ماهواره ای و استفاده از کامپیوتر در اختیار مفسر قرار می گیرد ، اختصاص ارزشهای جدید بر اساس ارزش پیکسلهای مجاور برای ایجاد تصویر جدید می باشد که تحت عنوان فیلتر کردن می باشد . عمل فیلتر به این صورت انجام می پذیرد که یک پنجره متحرک ، پیکسل به پیکسل روی تمامی قسمتهای تصویر حرکت کرده و در هر مکان بر اساس ضرایب و فرمولی که برای خانه های آن پنجره تعریف شده است ، محاسبات صورت می گیرد و آن ارزش محاسبه شده برای خانه های آن پنجره تعریف شده است ، محاسبات صورت می گیرد و آن ارزش محاسبه شده برای خانه مرکزی پنجره در تصویر جدید قرار داده می شود . برای عمل فیلتر کردن ، معمولاً از جعبه فیلترهایی به اندازه 3×3 ، 5×5 ، 9×9 استفاده می شود .

معمولاً در پردازش تصاویر ماهواره ای ، از سه نوع فیلتر استفاده می شود که شامل :

2-1- فیلتر پایین گذر ؛

با اجرای این فیلتر ، اجازه عبور مقادیر پایین تر از یک ارزش طیفی خاص به سطوح طیفی تصویر مورد نظر داده می شود . دامنه طیفی تصویر کم می شود و تصویری تقریباً یکنواخت حاصل می گردد . با اجرای این فیلتر ، میزان ارزشهای طیفی بالا در تصویر کاهش می یابد . هر سه نوع فیلترهای میانگین ، میانه و نما ( مد ) ، جزء فیلترهای پایین گذر هستند این فیلتر خصوصاً برای هموار کردن تصویرهای گسسته و حذف حالت نواری و حذف لکه های تصویری بسیار مفید است .

2-2- فیلتر بالا گذر ؛

انجام این فیلتر ، موجب انتقال میزان بیشتری از ارزشهای طیفی بالا می شود . برای درک فیلتر بالا گذر ، کافی است که نتیجه فیلتر پایین گذر را از تصویر اصلی کم کنیم . در تصویر حاصل ، در پدیده های دارای ارزش طیفی بالا ، جزئیات بیشتری ظاهر می شود و خصوصاً آنکه اختلاف میان پیکسل های مجاور که در آنها ارزش طیفی تغییر ناگهانی یافته ، بیشتر می شود از این خاصیت در مطالعه و بررسی عوارض خطی و مرزها استفاده می شود . این فیلتر ، مخصوصاً برای مقاصد بارز سازی بسیار مفید است که گاه به همین دلیل به آنها واضح کننده یا بارز ساز لبه گویند .

2-3- فیلترهای میان گذر ؛

اجرای این فیلتر سبب انتقال میزان بیشتری از ارزش های طیفی بخصوص می شود . ( منظور از باند در این فیلتر ، باندهای یک سنجنده نیست بلکه محدوده ای از یک باند طیفی است . ) البته تعیین اینکه چه محدوده ای برای این عمل مورد استفاده قرار می گیرد ، بر اساس نوع و هدف تحقیق متفاوت است .

 

3- تجزیه و تحلیل مؤلفه های اصلی تصویر

سنجنده های چند باندی ، اطلاعات ماهواره ای را در چندین باند طیفی ارائه می دهند و بنابراین تجزیه و تحلیل ها نیز می توانند در یک فضای چند بعدی صورت گیرند . هر چه واریانس ارزشهای طیفی در یک تصویر بیشتر باشد ، تصویر ، دامنه اطلاعاتی وسیع تری خواهد داشت که گویای امکان تفکیک پدیده های بیشتر در تصویر است و چنین تصویری برای مطالعه مناسب تر است . یکی از روشهای آماری که در بارز سازی تصاویر و نیز تعدیل سایه ها کاربرد زیادی دارد ، استفاده از تجزیه اجزای متشکله تصویر PCA می باشد .

در حقیقت با انجام این تکنیک آماری ، چرخشی در جهت محورهای مختصات بو جود می آید و محورهای جدید در جهتی که بیشترین واریانس ارزشهای طیفی را داشته باشد ، ایجاد می شود . باندهای طیفی جدید به ترتیب از باندهای با دامنه طیفی وسیع تر تا باندهای با دامنه طیفی کمتر تشکیل می شوند که می توان باندهای مناسب ( معمولاً سه باند اول ) را برای تفسیر انتخاب کرد .

از جمله مزایای تکنیک آماری ، تجزیه مولفه های اصلی آن است که بیشترین کمیت اطلاعات طیفی یک تصویر چند باندی را در تعداد محدودی از باندهای PCA می دهد که در نتیجه آن ، می توان از تعداد باندهای طیفی کمتری برای مطالعه استفاده کرد که خود موجب کاهش فضای مورد نیاز در کامپیوتر و افزایش سرعت پردازش می شود . این تکنیک در اصل جهت متراکم سازی داده ها ایجاد شده است .

4- استفاده از نسبت های طیفی

یکی از تکنیکهایی که در پردازش تصویر کاربرد زیادی دارد ، استفاده از نسبت های طیفی می باشد که بر تقسیم و تفاضل باندهای یک تصویر بر یکدیگر استوار است . با انجام این عمل ، آثار منفی عوامل نامناسب که معمولاً در همه باندها و با شدت های متفاوت وجود دارد ، کاهش می یابد که علاوه بر تعدیل سایه ها ، برخی از پدیده ها قابلیت تفکیک بیشتری پیدا می کنند . در تصویر حاصل از عمل نسبت گیری ، اطلاعات مشترک تصاویر اولیه حذف شده و در مقابل ، اطلاعاتی که در تصاویر اولیه با یکدیگر اختلاف دارند بارز تر خواهند شد . برای مثال از تقسیم باند 4 سنجنده MSS بر باند 5 آن ، برای مکان یابی خاکهای سرخ و کانسارهای آهن و از تقسیم باند 6 سنجنده فوق بر باند 7 ( با احتساب سه باند RBV ) ، برای به حداقل رساندن تاثیر پوشش گیاهی استفاده می شود .

همچنین با اجرای عملیات نسبت گیری طیفی بر روی یک باند طیفی مربوط به دو تاریخ مختلف ، تصویر مناسب برای بررسی تغییرات پدیده ها بو جود می آید . بر اساس مطالعات صورت گرفته ، باندهای نسبی زیر جهت مطالعات پوشش گیاهی می توانند مناسب باشند ؛

NIRIR – VI = NIRIG – NIRIG + R

Normalized Difference Vegetation Indent = (NIR – R) ÷ (NIR+R)

 

- طبقه بندی داده های ماهواره ای و تعیین دقت آن

طبقه بندی ، متداولترین روش استخراج اطلاعات مورد نظر به روش رقومی است و در حقیقت جواب بسیاری از سوالات را در تحقیقات سنجش از دور مشخص می کند . با علم به این موضوع که هدف اصلی سنجش از دور ، شناسایی و تفکیک پدیده های زمینی می باشد ، طبقه بندی تصاویر ماهواره ای به عنوان مهمترین بخش تفسیر اطلاعات ماهواره ای محسوب می شود . این عمل در تفسیر بصری تصاویر بوسیله چشم انسان در حد توان آن و بدون دخالت دادن روابط ریاضی و آماری بر اساس استفاده از عوامل تفسیر ، نظیر ؛ رنگ ، شکل ، بافت ، اندازه و ... تصاویر است . اما طبقه بندی رقومی تصاویر ماهواره ای که بوسیله کامپیوتر صورت می گیرد بر اساس بررسی ارزش طیفی جزءهای تصویری ، روابط پدیده های زمینی و باندهای طیفی مورد استفاده در سنجش از دور و استفاده از روابط ریاضی و آماری استوار است .

بنابراین منظور از طبقه بندی داده های ماهواره ای به روش رقومی ، تفکیک مجموعه های طیفی مشابه و تقسیم بندی تصاویر به گروهها یا طبقاتی است که در هر طبقه ، طیفها با یک ارزش واحد قرار می گیرند و از نظر آماری قابل تفکیک نیستند . با اجرای عمل طبقه بندی اطلاعات در واقع یک طبقه بندی طیفی صورت گرفته و هر طبقه یا کلاس در تصویر جدید می تواند معرف پدیده ای باشد که ارزش طیفی آن بهم نزدیک و در یک دامنه معینی قرار می گیرند . در واقع ، اساس کار طبقه بندی داده ها بر مقایسه ارزش طیفی پیکسلهای تصویر با نمونه های معرفی شده بوسیله مفسر و یا با خوشه هایی که در طبقه بندی نظارت نشده تشکیل می شوند ، استوار می باشد .

چنانچه ذکر شد ، بررسی تفکیک پذیری طیفی پدیده های مختلف زمینی از مواردی است که قبل از انجام عمل طبقه بندی بخصوص در تصمیم گیری برای تعریف و تعیین کلاسه ها و نیز برای انتخاب باندهای مناسب از اهمیت فراوانی برخوردار است .

 

- بررسی تفکیک پذیری طیفی پدیده ها :

آزمون و بررسی میزان تفکیک پذیری طیفی پدیده ها از نظر کمی را می توان یکی از امکانات تفسیر رقومی اطلاعات ماهواره ای دانست که در اختیار مفسر قرار می گیرد . این عمل بر مبنای تفاوت های آماری انعکاس طیفی پدیده ها در باند های مختلف استوار است . از جمله روشهای مرسومی که جهت بررسی تفکیک پذیری طیفی پدیده ها وجود دارد ، انجام طبقه بندی بدون نظارت ابتدایی می باشد .

هدف از انجام این عمل ، تعیین میزان تفکیک پذیری طیفی پدیده های مورد نظر برای مفسر می باشد . واضح است هر چه تفکیک پذیری طیفی پدیده ها در باند یا باندهایی از نظر کمی به میزان حداکثر نزدیک باشد ، بیانگر مناسب تر بودن باندهای استفاده شده می باشد . در ادامه با جابجایی و تغییر باندهای طیفی مورد استفاده ، می توان بهترین باند یا مجموعه باندها را انتخاب و اقدام به طبقه بندی نمود .

 

- روش های طبقه بندی داده های ماهواره ای :

بطور کلی برای اطلاعات رقومی ماهواره ای دو نوع روش طبقه بندی وجود دارد که عبارتند از روش طبقه بندی نظارت شده و روش طبقه بندی نظارت نشده . اگر چه اساس کار هر دو طبقه بندی بر اختلاف ارزشهای طیفی اجزای سازنده تصاویر استوار است ولی از نظر نوع اجرا متفاوت هستند . بطور خلاصه می توان بیان کرد که اختلاف دو نوع طبقه بندی فوق در روش ایجاد نشانه های آنهاست در روش طبقه بندی نظارت شده ، ارزشهای طیفی بر اساس نمونه هایی که مفسر برای هر پدیده انتخاب کرده ( نواحی آزمایشی یا تعلیمی ) ، محاسبه می شوند و سپس با بهره گیری از برنامه های کامپیوتری ویژه ، پیکسلهای باقیمانده تصویر ، بر اساس مطابقت با ارقام نواحی تعلیمی ، طبقه بندی می شود . این نوع طبقه بندی ، معمولاً وقتی مفسر اطلاعات کافی و مشخص از منطقه مورد تحقیق و زمینه تحقیق داشته باشد ، مناسب است .

در روش طبقه بندی نظارت نشده ، گروه بندی طیفی بدون دخالت مفسر و بر اساس اختلاف ریاضی ارزشهای طیفی محاسبه می گردند . بر خلاف طبقه بندی نظارت شده ، این روش وقتی بکار می رود که مفسر اطلاعات کافی از ناحیه مورد مطالعه نداشته و همچنین با حجم زیادی از اطلاعات روبرو باشد .

1. طبقه بندی نظارت شده :

چنانچه اشاره شد اساس این روش در انتخاب و معرفی مناطق تعلیمی برای هر کلاسه و استفاده از آنها برای طبقه بندی است . لذا بدلیل اهمیت انتخاب صحیح مناطق تعلیمی ، موارد زیر باید در نظر گرفته شود ؛

- پراکنش نمونه ها بر روی پدیده های مختلف تصویر ، باید مناسب بوده تا هیچ یک از درجات یا ارزشهای طیفی حذف نشوند .

- قسمتهایی از تصویر برای هر پدیده برای مناطق تعلیمی انتخاب شوند که از نظر انعکاس طیفی در هر نمونه ، همگنی مطلوب وجود داشته باشد . مثلاً چنانچه از طبقه ای با زیر طبقه های زیاد ، منطقه تعلیمی انتخاب شود ، این انتخاب باید شامل تمام طبقه ها باشد تا کلیه درجات طیفی مربوط به طبقه اصلی وارد شوند .

- اندازه نمونه ها متناسب باشد . به این صورت که تعداد پیکسلهای داخل هر نمونه ، حداقل یک واحد بیشتر از تعداد باندهای مورد استفاده در طبقه بندی باشد در غیر اینصورت ، نمونه مورد نظر در طبقه بندی وارد نخواهد شد . معمولاً نمونه های تعلیمی را بصورت چند ضلعی تعیین می کنند .

بعد از انتخاب صحیح نمونه های تعلیمی و پس از انجام محاسباتی مانند تعیین میانگین و واریانس ارزشهای طیفی نمونه ها ، نشانه های طیفی نمونه ها ایجاد می شود . در حقیقیت با تشكيل نشانه های طیفی نمونه ها و انجام عمل طبقه بندی اطلاعاتی از قبیل تعداد پیکسل مربوط به نمونه های انتخاب شده برای هر طبقه ، تعداد پیکسلی که پس از عمل طبقه بندی به هر طبقه اختصاص یافته بدست می آید . سپس هر یک از پیکسلهای تصویر ، با نشانه های طیفی نمونه ها که ایجاد شده است مقایسه می گردند و هر گروه از پيكسلها به یکی از طبقات نمونه گیری شده ، نسبت داده می شود . نتیجه نهایی طبقه بندی ، تصویری است که در آن طبقات نمونه گیری شده کاملاً مجزا شده و هر طبقه یا کلاس دارای کد خاصی می باشد .

طبقه بندی نظارت شده خود به طرق زیر انجام می شود ؛

1-1- روش حداقل فاصله تا میانگین :

در طبقه بندی با این روش ، پس از مشخص شدن میانگین ارزش طیفی نمونه های انتخابی طبقه ، کوتاهترین فاصله ارزش طیفی هر پیکسل طبقه بندی نشده با میانگین مقایسه می شود و پیکسل مورد نظر به کلاسی تعلق می گیرد که نزدیکترین فاصله را با میانگین آن طبقه دارد . بدین ترتیب ، هر پیکسل به طبقه ای تعلق می گیرد که کمترین فاصله را تا میانگین طبقه داشته باشد .

روش حداقل فاصله تا میانگین ، هر چند ساده تر ين روش برای طبقه بندی می باشد اما بدلیل حساسیت آن نسبت به واریانس ویژگی های طیفی هر طبقه ، دارای محدودیت است و هنگامی که از تعداد بیشتری باند طیفی استفاده شود ، این محدودیت چشمگیرتر است . با استفاده از این روش تمام پیکسلهای تصوير طبقه بندی شده و پیکسل طبقه بندی نشده وجود نخواهد داشت .

1-2- روش متوازی السطوح یا شبکه های موازی :

در این روش با توجه به دامنه طیفی طبقات نمونه که بر روی تصویر مشخص شده اند ، بر اساس حداقل و حداکثر ارزش طیفی طبقات نمونه در باندهای مختلف ، چهار ضلعی هایی ایجاد می گردند که این چهار ضلعی ها در فضای چند بعدی ، تشكيل متوازی السطوح چند بعدی را می دهند . پس از ایجاد شبکه های موازی ، پیکسلهای تصویر ، بسته به اين که در کدام یک از چهار ضلعی ها قرار بگیرند ، طبقه بندی و به گروههای منطبق با مناطق نمونه تفکیک می شوند .

در این روش ممکن است که پيكسلهايي در هیچ یک از چهار ضلعی ها قرار نگیرند که در این صورت تحت عنوان کلاس ناشناخته یا طبقه بندی نشده معرفی می شوند . انتقاد وارد بر این روش ، این است که امکان دارد یک پیکسل در داخل چند طبقه قرار بگیرند . به اینصورت که ممکن است که طبقات تصویر با هم تداخل یا پوشش مشترک داشته باشند و در تفکیک طبقات اشتباهی رخ دهد .

1-3- روش حداکثر احتمال :

این روش از سایر روشهای موجود برای طبقه بندی دقیق تر می باشد . اساس کار در این روش بدینگونه است که میزان کمی واریانس و همبستگی ارزشهای طیفی باندهای مختلف ، برای مناطق نمونه محاسبه می شود و از همین خاصیت برای ارتباط یک پیکسل طبقه بندی نشده به یکی از گروهها یا نمونه های طیفی استفاده می شود . در این روش فرض بر این است که توزیع داده های هر طبقه بر اساس توزیع نرمال در اطراف پیکسل میانگین آن طبقه قرار گرفته اند . این حالت بندرت می تواند تحقق یابد ولی با اینحال این فرض بر اساس تجارب حاصل از بازتاب انرژی اجسام ، پذیرفته شده است .

با استفاده از عامل میزان احتمال ، هر یک از پیکسلهای تصویر ، پس از آزمون آماری و محاسبه احتمال تعلق آنها به گروههای طیفی نمونه به گروه مربوط تعلق می گیرد . روش حداکثر احتمال نسبت به روشهای دیگر نیازمند زمان بیشتری برای محاسبات است .

 

2. طبقه بندی نظارت نشده :

چنانچه اشاره شد ، در این طبقه بندی ، مفسر در تفکیک گروههای طیفی نظارتی ندارد و پیکسلها در این نوع از طبقه بندی ، پس از مقایسه ارزشهای طیفی آنها در گروهها یا طبقات طیفی مجزایی قرار می گیرند . بنابراین ، این نوع طبقه بندی در حقیقت حالت عکس طبقه بندی نظارت شده است ، به این معنی که در نوع با نظارت ، ابتدا گروههای طیفی همگن بر روی پدیده های شناخته شده انتخاب و سپس طبقه بندی تمام تصویر به گروههای مربوط صورت می گیرد .

اما در نوع نظارت نشده ، ابتدا گروههای طیفی قابل تفکیک مجزا می شوند و سپس مورد شناسایی قرار می گیرند . در گروههای تفکیک شده ، ارزشهای طیفی پیکسلها به یکدیگر نزدیک است و قابل تفکیک مجدد نیستند . با این وجود ، این امکان در طبقه بندی نظارت نشده وجود دارد که تعداد کلاس یا طبقات بوسیله مفسر مشخص شود . البته این امر به آگاهی به شناخت نسبی مفسر از منطقه و اهداف تحقیق بستگی دارد .

طبقه بندی نظارت نشده به تجزیه و تحلیل خوشه ای نیز معروف است ، روش کار به این صورت است که مفسر تعداد گروه یا طبقه طیفی مورد انتظار را مشخص می کند و سپس با استفاده از واریانس ارزشهای طیفی برای هر باند ، یک مرکز خوشه مشخص شده و آنگاه تمام پیکسلهای تصویر از نظر ارزشهای طیفی با گروههای طیفی ایجاد شده مقایسه و به گروه خاص تعلق می گیرند .

 

- برآورد دقت طبقه بندی :

بعد از انجام طبقه بندی نظارت شده و یا نظارت نشده ، تعیین دقت تصاویر حاصله امریست کاملاً ضروری ، زیرا دقت بیانگر آن است که نقشه حاصل از عمل طبقه بندی تا چه میزان با واقعیت زمینی مطابقت دارد . بنابراین هر چقدر میزان دقت طبقه بندی بیشتر باشد ، نشان دهنده آن است که نقشه طبقه بندی شده ما تفاوت کمتری با واقعیت زمینی در راستای نوع تحقیق ما دارد . تعیین دقت در تحقیقات رقومی بطور کلی به دو صورت انجام می گیرد :

1 – مقایسه 100 درصد یا پیکسل به پیکسل :

این روش بیشتر در کارهای تحقیقاتی دقیق و در سطوح کوچک بکار می رود . لازمه اجرای تعیین دقت در این روش ، تهیه نقشه رفرنس یا واقعیت زمینی از منطقه مورد مطالعه با استفاده از روشهای دیگر ( تفسیر عکسهای هوایی یا کار میدانی ) می باشد . در نهایت نقشه حاصل از طبقه بندی بطور صددرصد و پیکسل به پیکسل با رفرنس زمینی مورد مقایسه قرار می گیرد .

2- مقایسه بصورت نمونه برداری :

این روش در موارد کاربردی و در سطوح وسیع و گسترده که تهیه واقعیت زمینی کامل منطقه غیر ممکن است ، بکار می رود . برای این منظور با استفاده از قطعات نمونه شاهد ( که مانند نمونه های تعلیمی بوده ولی در طبقه بندی وارد نمی شود ) و روشهای آماری ، عمل بررسی دقت صورت می گیرد .

در هر دو حالت فوق از مقایسه پیکسلهای تصویر طبقه بندی شده با تصویر واقعیت زمینی ، جدول اشتباه تکمیل می گردد .

- بررسی جدول اشتباه یا درهمی :

این جدول ، اطلاعات با ارزشی را در مورد کلاسه های شرکت کننده در طبقه بندی در اختیار مفسر قرار می دهد . که با بررسی آن می توان در مورد دقت طبقه بندی بصورت کمی قضاوت نمود . این اطلاعات شامل تعداد کل پیکسلهای شرکت کننده در هر کلاسه ، تعداد پیکسلهایی از هر کلاسه که در کلاسه دیگر وارد شده است و میزان درصد صحت طبقه بندی محاسبه می شود . متداولترین معیار برای تعیین دقت ، دقت کلی می باشد که به شرح زیر محاسبه می شود و در نهایت میزان همخوانی و مطابقت حاصل طبقه بندی با واقعیت زمینی را نشان می هد .

دقت کلی

تعداد پیکسلهایی که صحیح طبقه بندی شده اند

×100

مجموع پیکسلهای منطقه

 

جمع در طبقه بندی

کلاس II

کلاس II

کلاس I

 

236

73

35

128

کلاس I

47

14

20

13

کلاس II

171

170

1

0

کلاس II

454

256

56

141

جمع در رفرنس

 

دقت کلی

318

×100

%70.04

454

طبقه بندی برای سه کلاسه شوری به روش حداکثر احتمال و با استفاده از باندهای TM4 , TM3 , cmp234 , cmo457

  انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 390

برچسب های مهم

برنامه های آماده متلب(نقشه برداری،فتوگرامتری،ژئودزی،سرشکنی)

برنامه ها بصورت زیر هستند: نقشه برداری 1-تبدیل زاویه دسیمال به درجه دقیقه و ثانیه و برعکس 2-محاسبه آزیموت 3-مسئله تقاطع 4-ترازیابی تدریجی 5-پیمایش بسته فتوگرامتری 1-تصحیح شکست اتمسفر 2-تغییربعدفیلم 3-اعوجاج عدسی 4-توجیه داخلی 5-توجیه خارجی ژئودزی 1-تبدیل سیستم مختصات لحظه ...

دانلودنسخه PDF جزوه کامل چیلر و برج خنک کن همراه با نمودار نصب و تعمیر(دانش یاران)

دانلودنسخه PDF جزوه کامل چیلر و برج خنک کن همراه با نمودار نصب و تعمیر(دانش یاران)

دانلودنسخه PDF جزوه کامل چیلر و برج خنک کن همراه با نمودار نصب و تعمیر(دانش یاران)   لطفا جهت دانلود فایل اصلی و PDF جزوه  عملیات خرید را انجام دهید   توجه داشته باشید بعد از اتمام خرید فایل در دو نسخه قابل دانلود می باشد 1- دانلود فایل از لینک 2 - دانلود فایل ... ...

برنامه های نقشه برداری برای ماشین حساب CASIO 4500

برنامه های نقشه برداری برای ماشین حساب CASIO 4500

این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید (کلیک کنید) این‌ جزوه‌ شامل تعدادی از برنامه‌های ماشین حساب ، مورد استفاده در کارهای نقشه‌برداری بخصوص راه سازی بوده و نحوه استفاده آنها همراه با مثال توضیح داده شده است.  برنامه ژیزمان: تعیین ژیزمان یک امتداد ... ...

جزوه پیمایش به همراه فایل اکسل محاسبه پیمایش

جزوه پیمایش به همراه فایل اکسل محاسبه پیمایش

این فایل را از سایت جدید ما با تخفیف دریافت کنید(کلیک کنید) جهت تهیه نقشه از یک منطقه نیاز به ایجاد اسکلتی بر روی زمین است که این اسکلت از یک سری نقاط ( کانواهای نقشه برداری ) تشکیل می گردد . مختصات مسطحاتی و ارتفاعی نقاط این اسکلت معلوم می باشد و بر پایه نقاط این اسکلت ... ...

پاور پوینت به همراه توضیحات مبحث تلرانس ها و انطباقات برای کنفرانس

پاور پوینت به همراه توضیحات مبحث تلرانس ها و انطباقات برای کنفرانس

تلرانس و انطباقات   محتویات محصول : پاورپوینت، pdf و تلرانس و انطباقات تعداد اسلاید های پاورپوینت : 21 اسلاید  مفهوم تلرانس:   طراح در طراحی و ساخت یک ماشین چند قطعه را در کنار هم قرار می دهد. ماشین مونتاژ شده باید بتواند انتظارطراح را برای برآورده کردن هدف خاصی دنبال ... ...

شیپ فایل ایندکس نقشه‌های توپوگرافی ایران

شیپ فایل ایندکس نقشه‌های توپوگرافی ایران

ایندکس نقشه‌های 1:250.000 و 1:50.000 و 1:25.000 توپوگرافی به فرمت شیپ فایل برای کل کشور به همراه فایل KMZ ایندکس 1:250.000 برای استفاده در GOOGLE EARTH ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی شهر ارومیه و کوهستان های اطراف

دانلود نقشه توپوگرافی شهر ارومیه و کوهستان های اطراف

نقشه توپوگرافی شهر ارومیه و کوهستان های اطراف شهر ارومیه یکی از شهر های زیبای ایران به حساب می آید نام سابق این شهر رضایه بوده است. فرمت: PDF، شیپ فایل با لایه بندی قابل تفکیک     ... ...

دانلود PDF آموزش کار با جی پی اس GPS

آشنایی با جی پی اس و نحوه کار با آن بصورت مرحله به مرحله ...

جزوه قارچ شناسی تکمیلی دکتر جوان نیکخواه97

جزوه قارچ شناسی تکمیلی دکتر جوان نیکخواه97

از سری جزوات مورد نیاز برای آمادگی آزمون امتحانی کارشناسی ارشد و دکتریفایل به صورت اسکن شده در قالبpdfو با خط بسیار خوانا آماده شده استدکتر نیکخواه طراح اصلی درس قارچ شناسی هستند وهرساله مخصوصا در مقطع دکتری چندین سوال از جزوه ایشون میادتوصیه میکنم حتما این جزوه رو تهیه ... ...

نقشه  اتوکد کاداستر کاشان-قسمت اول

نقشه اتوکد کاداستر کاشان-قسمت اول

نقشه کاداستر شهرستان کاشان فایل اتوکد و با تمام جزییات نقشه های هوایی مناسب برای امور نقشه برداری ومساحی وطرح های تفصیلی شهرسازی ... ...

نقشه کاداستر کاشان-قسمت دوم

نقشه کاداستر کاشان-قسمت دوم

نقشه کاداستر شهرستان کاشان-قسمت دوم فایل اتوکد و با تمام جزییات نقشه های هوایی مناسب برای امور نقشه برداری ومساحی وطرح های تفصیلی شهرسازی(قبل از استفاده روی زمین توجیه شود) ... ...

نحوه یکار کردن صفر تا صد  با دوربین نقشه برداری نیکون

نحوه یکار کردن صفر تا صد با دوربین نقشه برداری نیکون

آموزش صفر تا صد کار با دوربین نقشه برداری نیکون تراز کردن نحوه یجاب باز کردن توجیه کردن دوربین روی ایستگاه های اصلی طریقه ی برداشت نقاط و ارتفاع دهی تخلیه کردن اطلاعات دوربین ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی شهر همدان

دانلود نقشه توپوگرافی شهر همدان

دانلود نقشه توپوگرافی شهر همدان محتویات  نقشه توپوگرافی همدان (PDF) مدل رقومی ارتفاع DEM (DEM File) مدل سه بعدی ارتفاع (JPG) فایل اتوکد خطوط میزان (CAD) فایل شیپ فایل خطوط میزان (Shp)   ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی استان قزوین

دانلود نقشه توپوگرافی استان قزوین

نقشه توپوگرافی استان قزوین فرمت PDF پی دی اف DWG اتوکد SHP شیپ فایل   ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی شهرستان کرمانشاه

دانلود نقشه توپوگرافی شهرستان کرمانشاه

دانلود نقشه توپوگرافی شهرستان کرمانشاه ... ...

نقشه هوایی شهر مشهد

نقشه هوایی شهر مشهد

نقشه کاربردی مشهداتوکد2007 با نامگذاری خیابانها مناسب جهت امور شهرسازی وثبتی ... ...

دریافت فایل : نقشه هوایی شهر مشهد

دانلود پاورپوینت آموزش جی پی اس و سمینار در خصوص جی پی اس

در این فایل دو پاورپوینت در خصوص جی پی اس ارائه شده است که در یکی مقدماتی از جی پی اس، شناخت کلی، انواع ماهواره ها و سیستم زمینی و گیرنده ها و آنچه در ابتدا نیاز است از جی پی اس بدانیم آمده است. در پاورپوینت دوم نیز، مشاهدات، دقت و خطاهای اندازه گیری کار با این سیستم آمده است و ...

دانلود نقشه توپوگرافی شهر ساری

دانلود نقشه توپوگرافی شهر ساری

دانلود نقشه توپوگرافی شهر ساری ترکیب دو نقشه توپوگرافی و ماهواره ای کیفیت: 2000 Dbi عالی. حجم: 76 مگابایت     ... ...

دانلود DEM استان کردستان

دانلود DEM استان کردستان

دانلود DEM استان کردستان فرمت: DEM حجم فایل زیپ: 41 مگابایت حجم: 120 مگابایت     ... ...

نقشه های هوایی تهران

نقشه های هوایی تهران

نقشه های اتوکدی مناطق 18گانه تهراننقشه هوایی شهر تهران 24 فایل اتوکد  تهران ... ...

دریافت فایل : نقشه های هوایی تهران
دانلود فایل وکتور نقشه توپوگرافی کوه سبلان

دانلود فایل وکتور نقشه توپوگرافی کوه سبلان

دانلود فایل وکتور کوه سبلان این مجموعه شامل 1) فایل وکتور (شیپ فایل) خطوط میزان کوهستان های سبلان 2) پی دی اف سه بعدی نقشه توپوگرافی کوهستان های سبلان 3) فایل توپوگرافی با فرمت sketch up به صورت سه بعدی از این کوهستان با سیستم تصویری UTM توجه: اگر به نقشه تپوگرافی با ... ...

دانلود عکس هوایی قدیمی شهر نور مازندران

دانلود عکس هوایی قدیمی شهر نور مازندران

دانلود عکس هوایی قدیمی شهر نور مازندران عکس هوایی مربوط به سال 1956  فرمت TIFF تعداد فریم: 2 حجم: 120 مگابایت ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی رشته کوه البرز

دانلود نقشه توپوگرافی رشته کوه البرز

دانلود نقشه توپوگرافی رشته کوه البرز مشخصات نقشه نوع شیپ فایل : لاین، سیستم تصویری UTM مختصات فاصله بین خطوط میزان 100 متر ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی کوهستان های شاهو

دانلود نقشه توپوگرافی کوهستان های شاهو

دانلود نقشه توپوگرافی کوهستان های شاهو به صورت سه بعدی در فرمت های PDF (آپدیت شده) kML گوگل ارث WDG اتوکد   ... ...

نقشه هوایی وکاداستر شهر آران و بیدگل

نقشه هوایی وکاداستر شهر آران و بیدگل

نقشه کاداستر و UTMشهرستان کویری آران و بیدگل اتوکد2007   ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی شهر اردبیل و کوهستان های اطراف

دانلود نقشه توپوگرافی شهر اردبیل و کوهستان های اطراف

نقشه توپوگرافی شهر اردبیل و کوهستان های اطراف نقشه توپوگرافی شهر اردبیل و کوه سبلان در قالب PDF و شیپ فایل  مشاهده نقشه   ... ...

دانلود نقشه کوه آزاد کوه

دانلود نقشه کوه آزاد کوه

نقشه کوه آزاد کوه آزاد کوه یکی از کوه های مرتغع البرز مرکزی است که در استان مازندران قرار دارد. صعود به این کوه نیاز به تجهیزات و فنون کوهنوردی ندارد. ارتفاع آن 4355 متر است. فرمت: PDF و Shp با قابلیت فیلتر لایه ها      ... ...

جزوه الکترونیک 3 یا همان الکترونیک آنالوگ دکتر مروی1399

جزوه الکترونیک 3 یا همان الکترونیک آنالوگ دکتر مروی1399

فرمت:pdf تعداد صفحات:42با قابلیت پرینت *لینک پشتیبانی کلیک کنید* تلفن پشتیبانی در تلگرام و واتساپ:09333076014 pinfile4kia@gmail.com ... ...

نقشه های اتوکدی مجموعه ی ورزشی آزادی و استادیوم یکصد هزار نفری

نقشه های اتوکدی مجموعه ی ورزشی آزادی و استادیوم یکصد هزار نفری

نقشه های مجموعه ی ورزشی آزادی و استادیوم یکصد هزار نفری نقشه های ارائه شده در این فایل عبارتند از: - طرح چامع (سایت پلان) مجموعه ی ورزشی آزادی با جایگذاری استادیوم، دریاچه و ورزشگاه های مختلف و بافت اطراف - پلان طبقات زیرین، همکف، اول و دوم استادیوم یکصدهزار نفری. - ... ...

دانلود نقشه توپوگرافی استان هرمزگان

دانلود نقشه توپوگرافی استان هرمزگان

دانلود نقشه توپوگرافی استان هرمزگان در فرمت: PDF Shp JPEG   ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پر فروش ترین های فورکیا



مطالب تصادفی

  • دانلود تصویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا محدوده شهر گلپایگان استان اصفهان(UTM)
  • دانلود تصویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا محدوده شهر نقده استان آذربایجان غربی(UTM)
  • دانلود تصویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا محدوده شهر بانه استان کردستان (UTM)
  • دانلود تصویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا محدوده شهر قره ضاالدین (UTM)
  • دانلود مدل رقومی ارتفاع شهرستان نجف آباد استان اصفهان
  • دانلود عکس هوای سال 1349 شهر چالوس -نوشهر و محدوده اطراف
  • جدیدترین نقشه های GIS جزیره کیش
  • دانلود نقشه های GIS حوزه آبخیز رودخانه مارون
  • دانلود عکس هوایی سال 1346 شهر مرند و محدوده
  • دانلود عکس هوایی سال 1353 شهر مهاباد و محدوده

داده همان چیزی است :که در پیرامون ما وجود داره